'בגישה אישית'

'בגישה אישית' – מעצימים את הקשישים, החולים והמטפלים

להתמודדות עם אתגרי המחלה והזיקנה

תכנית ההתערבות 'בגישה אישית' פותחה במטרה להביא להעצמת הקשישים, החולים והמטפלים להתמודדות עם אתגרי המחלה והזיקנה, באמצעות הכשרת הצוותים המטפלים במוסדות רפואיים וגריאטריים.

האתגר להעצים את החולים והקשישים להתמודדות עם אתגרי המחלה תמיד היה שם, אך התגבר בשנים האחרונות לאור הזדקנות האוכלוסייה, ולצידה הגידול במספר האנשים הסובלים ממחלות כרוניות קשות בשנים האחרונות לחייהם.

המבוגרים בישראל והחולים במחלות קשות סובלים מבדידות, חוסר אונים, תסכול, דכאון, העדר מידע ושיתוף בקבלת החלטות.  בכדי להתמודד עם אתגרי המחלה, חשוב להעניק להם יחס קשוב ואמפתי, לסייע בידם להבין את המחלה והשלכותיה ולאפשר להם להביע את רצונותיהם לגבי סוף החיים וטיפול במחלה.

תכנית ההתערבות "בגישה אישית" פותחה במטרה להטמיע בקרב הצוותים המטפלים יכולות קשב, שיתוף, אמפתיה ורצון לכבד את רצון הזקן והחולה במחלה קשה ובכך – לשפר את התקשורת בין מטפל למטופל ולבני משפחתו. 

התכנית כוללת הקניית מיומנויות מהתחומים הפסיכולוגיים והסוציאליים הכוללות:

  • כינון מערכות יחסים של אמון והעצמת התקשורת בין הצוות המטפל לבין המטופל ומשפחתו
  • שיתוף והסכמה על קבלת החלטות ותהליך הטיפול במטופלים
  • שימור וחיזוק נפשי ומקצועי של הצוות המטפל (SELF CARE)
  • כלים יישומיים להקשבה אמפטית, הכלה, התמודדות עם רגשות, כעס, פסיביות, חרדה.

התכנית פותחה לשני סוגים של צוותים מטפלים – בבתי החולים ובמוסדות גריאטריים, במטרה שצוותים אלו יטמיעו את התכנית במוסדות בהם הם עובדים.

בבתי החולים, התקיימה התכנית הראשונה בשנת 2018 במרכז רפואי הדסה הר הצופים, ובמהלך 2019 הורחבה למרכזים הרפואיים אסף הרופא וברזילי.

במרכזים הגריאטריים, פועלת התכנית ב-2019 במוסד הגריאטרי של רשת 'בית בלב' בנשר (מרכז שיקומי סיעודי) ובמרכז סיעוד מרגוע (נאות חיפה).

בשנת 2020 תמשיך התכנית להתרחב ותפעל גם במרכז רפואי פוריה ובשלושה מוסדות גריאטריים נוספים.

התכנית כוללת הערכה ומדידה על השפעת התכנית ותכניה על הצוות המטפל, באמצעות מדידה כמותנית עם שאלוני משוב והערכה  איכותנית באמצעות ראיונות.

 

השותפים שלנו

פרס
NRG
נעמי
matana
פדרציה
G
הורביץ
UJA
מכבי
נוף
בית בלב
אבות
זהב
מטב
בית-הדר